W ciągu ostatnich 100 lat moda na torebki wielokrotnie zmieniała się nie do poznania.
- W latach dwudziestych torebki pełniły głównie rolę dekoracyjną, bo wtedy kobiety musiały nosić ze sobą tylko kilka najpotrzebniejszych rzeczy. W modzie królowały miniaturowe torebki, które z pewnością były jasną ozdobą wieczorowego looku dzięki wyszukanym wzorom koralików i haftu.
- W latach 30stych sztuka wniosła duży wkład w trendy torebkowe: pojawiły się odważne geometryczne wzory w stylu Art Deco, a wybitny surrealista Salvador Dali brał udział w tworzeniu jednej z kolekcji domu mody Schiaparelli.
- W latach czterdziestych myśl o modzie zeszła na dalszy plan z powodu II wojny światowej. Niemniej jednak posiadanie podręcznej torebki w tak trudnym czasie było ważne, dlatego projektanci stworzyli formę, która od tamtej pory stała się klasyką – kopertówkę.
- W latach 50tych torebka stała się ważnym elementem statusu i wskaźnikiem dobrobytu finansowego. Najbardziej pożądanymi modelami były Chanel 2,55 i Hermès Kelly, a ich prestiż nie osłabł w ciągu ostatnich 60 lat.
- W latach 60tych torebki damskie ulegały przeobrażeniom i modernizacjom pod wpływem nowych subkultur. Ruch młodzieżowy Swinging London zrodził modę na torebki z ćwiekami, a także ekstrawagancki trend na torebki z szalonymi nadrukami inspirowanymi pop-artem. Z mody hippisowskiej przyszły także frędzle, zamsz i hafty.
- W latach 70tych przyszła era disco, a najważniejszym zadaniem było powalenie z nóg wszystkich gości imprezy, olśnienie wszystkich na przywatce. Dlatego modne stały się torebki w cekiny, metalowe łańcuszki, kryształy i pióra.
- W latach 80tych ponownie pojawiły się większe obawy o status społeczny torebek i jej właścicielki, dlatego projektanci zaczęli używać chwytliwych logotypów i zwiększali rozmiar torebek.
- Od lat 90. trwa nieustający wyścig o najnowsze modne torebek, które otrzymały tytuł it-bags. Pierwszymi takimi torebkami były Fendi Baguette, Dior Lady Dior i Prada Vela.
- W latach 2000nych lista modnych torebek rozszerzyła się dzięki fashionistkom z seriali, modelkom, gwiazdom ekranu, a teraz także blogierkom. To one właśnie często tworzyli styl uliczny i modę na torebki. Wraz z nadejściem Facebooka i Instagrama w 2010 roku, a także Youtube, to bez wątpienia, Gwiazdy tych portali spolecznościowych zaczeli kreować modę, również, a może przede wszystkim, modę na torebki. I tak trzwa do dziś.
I na koniec spójrzmy w przyszłość:
czy w sezonie wiosna-lato 2022 coś z trendów ostatnich 100 lat znów będzie aktualne?
-
Torebki z łańcuszkami
Łańcuszki były popularne w wieczorowych torebkach w latach 70., ale współcześni projektanci przenieśli ten trend na nowy poziom. Teraz łańcuszek jest nie tylko elegancką ozdobą torebki, ale niezaprzeczalnym centrum uwagi, przykuwającym wszystkie spojrzenia. A szczególnie podobały się duże łańcuszki: w niektórych kolekcjach masywne ogniwa zdobią zarówno korpus torebek, jak i pasek. -
Duże torebki shopper-bag
Z trendu na niepraktyczne mikrotorebki idziemy w przeciwną stronę. Teraz cała uwaga skupiona jest na pojemnych torebkach w stylu toreb na zakupy, typu shopperbag. Są one prezentowane w nowych kolekcjach wszystkich bez wyjątku domów modowych.
Moda na duże, wręcz ogromne i obszerne torebki damskie wciąż nie ustępuje. Pod czas gdy niektórzy projektanci mody prześcigają się w upiększaniu torebek, na przykład złotymi ćwiekami, inni kreatorzy mody, preferując, zawsze modną klasykę, prezentują zupełnie proste minimalistyczne shopperbagi. -
Torebki w kształcie figur geometrycznych
W latach 50-tych projektanci uwielbiali bawić się nietypowymi geometrycznymi kształtami torebek i tutaj znowu ten trend odnajdujemy w kolekcjach tego roku. Wiodące domy mody eksperymentują, na przykład, z kształtem sześcianu czy półkola, pojawiają się miedzy innymi piękne torebki - miniaturowe koła. a Balenciaga ma kultowy kształt Klepsydry, przypominający charakterystyczną sylwetkę domu mody. -
Torebki w ekstrawaganckich żywych kolorach
Oprócz geometrycznych kształtów dla miłośniczek ekscentrycznych torebek dostępna jest teraz nieskończona paleta kolorów. Projektanci większości marek modowych puściły w tym sezonie wodze fantazji, prezentując nam kolekcje torebek 2022 w soczystych, wesołych odcieniach, od gorącego różu po błękit nieba, dzięki czemu życie nabiera gorących barw. -
Zaktualizowane modele kultowych torebek z przeszłości.
Domy mody ponownie wydają swoje kultowe torebki w bardziej współczesnym formacie. Wśród nich jest zaktualizowany Gucci Jackie z lat 50-tych. Ma bardziej minimalistyczny wygląd - koniec z klasycznymi kwiatowymi nadrukami i logami, teraz zastępuje je zwykła skóra. W nowym wyglądzie pojawiły się również hity tego stulecia: Givenchy Antigona została przekształcona w bardziej zrelaksowaną Antigona Soft, a nowy projektant Matthew Williams stworzył kolejną wariację z masywnym łańcuchem, podczas gdy Balenciaga wydał nową interpretację Classic City – bardziej uporządkowany Neo Klasyczny.
Jak widać, prawie wszystkie nowe trendy w torebkach mają coś wspólnego z trendami z przeszłości lub całkowicie je powtarzają. I nic dziwnego, bo trendy w modzie powtarzają się co 15-20 lat.
Jednak cykliczność mody nie oznacza, że osiągnęliśmy granicę i nie jesteśmy już w stanie generować oryginalnych pomysłów. Każda z nas jest wyjątkowa, co oznacza, że nasza wyobraźnia jest w stanie zdobywać nowe wyżyny! Nawet przy powrocie dawnych trendów projektanci najczęściej wnoszą coś nowego, ponieważ takie akcesorium jak torebkę damską można zmieniać bez końca.
Ponadto społeczeństwo nieustannie się zmienia, a wraz z nim nasze potrzeby i preferencje. Ostatnio postrzeganie mody zaczęło się radykalnie zmieniać, ponieważ rozczarowujące prognozy dotyczące globalnego ocieplenia skłoniły nas do zastanowienia się, jak nadmierna konsumpcja wpływa na planetę. Staliśmy się bardziej zaniepokojeni tym, z czego wykonane są nasze ubrania i jak są zrobione.
Technologia odgrywa również dużą rolę w ewolucji mody. Biorąc pod uwagę szybkie tempo postępu technologicznego, wkrótce mogą pojawić się materiały, których nawet nie możemy sobie teraz wyobrazić. Warto zwrócić uwagę na postęp w naszych wyobrażeniach na temat piękna i ról płci w społeczeństwie: teraz wiele rzeczy, które nosimy na co dzień – T-shirty, trampki, bluzy – jest unisex, a ostatnio w kolekcjach męskich zaczęły pojawiać się tradycyjnie kobiece przedmioty. Coraz częściej widzimy modele o nietypowych parametrach, wyglądzie, więc możemy założyć, że już niedługo projektanci nie będą trzymać się ustalonych kanonów urody.
W przyszłych kolekcjach możemy spodziewać się zarówno czegoś znajomego, jak i zupełnie nowego. Kwintesencja kreatywności i mody jest właśnie taka – można prześledzić wzory i cykle, ale nigdy nie jesteśmy w stanie dokładnie przewidzieć, co projektanci zaprezentują nam w przyszłości.